مسئول گروه هوشمندسازي مدارس در وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دگرگوني آموزش با استفاده از فناوري اطلاعات و ابزارهاي مربوط به آن، از لزوم توليد محتوا و بوميسازي اطلاعات در جهت بينيازي از خارجيها سخن گفت.
وايمکس نيوز- رحمان عيسيزاده در پاسخ به ضرورت هوشمندسازي مدارس با توجه به حجم بالاي هزينههاي آن اظهار کرد: اينکه شما از يک ابزار فناوري اطلاعات براي آموزش و پرورش استفاده کنيد بحثي ندارد، زيرا بسيار روي اين موضوع کار شده و از سال 1976 که رايانه آمد، اين تحقيقات شروع شده است. البته رايانه در اوايل کار براي بحث آموزش نبود و کشورها تنها از آن براي کارهاي آماري و دفاعي استفاده ميکردند، اما اين ابزار کمکم اگر وارد آموزش شود يادگيري را متحول ميکند.
وي در ادامه با بيان اينکه بهطور کلي فناوري اطلاعات و ابزارهايي که در زمينه کامپيوتري مطرح هستند، آموزش را دگرگون کردهاند، گفت: با اين ابزار ميتوان هوش دانشآموزان را تغيير داد. دانشآموزان قابليت يادگيري دارند و استفاده از ابزار فناوري اطلاعات هوش آنها را افزايش ميدهد و اين موضوع در تحقيقاتي که در دنيا انجام شده به اثبات رسيده است.
مسئول گروه هوشمندسازي مدارس در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تکنولوژي وارد خانهها شده و در دست بچهها قرار دارد، بنابراين اگر آموزش و پرورش يا هر نهاد ديگري که امر فرهنگسازي را برعهده دارد سراغ اين ابزار نيايد، دانشآموزان در اين فضا گم ميشوند. بنابراين ما نيز اين ضروت را احساس کرديم که از اين ابزار در راستاي آموزش و پرورش استفاده و با بودجه موجود حدود 20 تا 25 درصد از مدارس را هوشمند کنيم.
عيسيزاده به ايجاد کارتابل دانشآموزان، معلمان، اوليا و کارمندان آموزش و پرورش به عنوان ديگر اقدامي در جهت هوشمندسازي اشاره و بيان کرد: براي هر کدام از اين افراد چهار نوع خدمت در زمينهي آموزش و پرورش ارائه ميشود. در کارتابل اوليا، والدين ميتوانند وارد سايت مدرسه دانشآموزان شوند، اطلاعات فرزند خود را در زمينه آموزشي ببينند، يا اينکه معلم ميتواند نمره دانشآموز را ثبت کند يا محتوايي را که توليد کرده قرار دهد تا دانشآموز دسترسي داشته باشد، يا کارمندان آموزش و پرورش در کارتابل خود ميتوانند فيش حقوقي خود و وضعيت حکم خود را ببينند.
وي با بيان اينکه ما هوشمندسازي را به فضاي پژوهشي دانشگاه برديم، گفت: کارهاي زيادي در اين زمينه انجام شده است، از جمله همايش ملي مدارس هوشمند در بجنورد که اواخر اسفند 94 برگزار شد و هزار نفر از کل کشور آمده بودند و 115 مقاله هوشمندسازي ارائه شد.
مسئول گروه هوشمندسازي مدارس در وزرات آموزش و پرورش در پاسخ به چگونگي حضور اينترنت در کلاسهاي هوشمند بيان کرد: به کمک وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به دنبال شبکه ملي هستيم. ما در بخش آموزش و پرورش اينترنت نداريم، اينترانت يا اينترنت داخلي داريم و به دنبال اين هستيم که دانش آموز هرچه ميخواهد از کشور خودش بگيرد.
عيسيزاده در ادامه با بيان اينکه محتواي ما بايد طوري غني شود که نياز به خارج کشور نداشته باشيم، گفت: اگر يک ميليون معلم را براي توليد محتوا آموزش دهيم، محتواي داخل کشور افزايش مييابد. همچنين معلمها بايد با محيطهاي دانشگاهي و اينترنت خارج کشور ارتباط داشته باشند و همانها را بومي کنند که دانشآموز نيازي به اطلاعات خارج کشور نداشته باشد.
منبع: ايسنا